Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u dzieci.
Podręcznik zawiera opis programu poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych (zwłaszcza lęku uogólnionego, fobii społecznej i lęku separacyjnego) u dzieci w wieku 8–13 lat opracowanego przez profesora Philipa C. Kendalla i jego zespół. Autorzy krok po kroku omawiają składających się nań 16 sesji terapeutycznych: ich cele, kolejne etapy, stosowane strategie, a także praktyczne wskazówki dla terapeuty. Na koniec opisują też zaburzenia współwystępujące z zaburzeniami lękowymi oraz czynniki wpływające na przebieg terapii. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest zeszyt ćwiczeń dla pacjenta. Całość składa się na program terapeutyczny "Zaradny Kot".
Philip C. Kendall - profesor psychologii oraz kierownik Kliniki Zaburzeń Lękowych Dzieci i Młodzieży Temple University. Autor ponad 400 publikacji naukowych, w tym podręczników dla psychoterapeutów. Jego zainteresowania obejmują terapię poznawczo-behawioralną, psychoterapię dzieci, poznawcze czynniki psychopatologii, impulsywność, a także zaburzenia lękowe. Wraz ze współpracownikami stworzył kilkanaście programów terapeutycznych uznawanych za wiodące i najskuteczniejsze w terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży, wielokrotnie nagradzanych i publikowanych w wielu krajach. Jest znany ze swojej zawodowej wrażliwości, oddania, profesjonalizmu oraz kreatywnego i złożonego podejścia do klienta.
Kristina A. Hedtke (Bertzos) - doktor psychologii na Temple University. Zajmuje się metodami wdrażania nowych, eksperymentalnych badań klinicznych w różnych obszarach nauki.
Przedmowa do polskiego wydania
Wprowadzenie i podziękowania
Wstęp
Sesja 1
Budowanie relacji terapeutycznej i zapoznanie z planem terapii
Sesja 2
Identyfikowanie uczuć związanych z lękiem
Sesja 3
Identyfikowanie somatycznych reakcji na lęk
Sesja 4
Pierwsza sesja z rodzicami
Sesja 5
Trening relaksacyjny
Sesja 6
Identyfikowanie lękowej mowy wewnętrznej i nauka myślenia przystosowawczego
Sesja 7
Przypomnienie myśli lękowych i przystosowawczych i wprowadzenie strategii rozwiązywania problemów
Sesja 8
Wprowadzenie zasad oceniania i nagradzania siebie oraz utrwalenie opanowanych umiejętności
Sesja 9
Druga sesja z rodzicami
Sesja 10
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające niski poziom lęku
Sesja 11
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające niski poziom lęku
Sesja 12
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające umiarkowany poziom lęku
Sesja 13
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające umiarkowany poziom lęku
Sesja 14
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku
Sesja 15
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku
Sesja 16
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku, prezentacja projektu i zakończenie terapii
Materiały dla terapeuty: współwystępowanie zaburzeń i czynniki komplikujące
Zaburzenia współwystępujące
Depresja/dystymia
Nadpobudliwość
Wzorce obsesyjno-kompulsywne
Ataki paniki
Czynniki komplikujące
Problemy z uległością
Hiperkrytycyzm
Wypieranie się lęku
Odmowa chodzenia do szkoły
Realistyczne lęki
Problemy rodzinne
Uwagi końcowe
Bibliografia
Jak wyzwolić się spod wpływu niedojrzałych emocjonalnie rodziców
Dziewczyno, przestań ciągle przepraszać!
Sex edukacja
O dojrzewaniu, relacjach i świadomej zgodzie
Złożony zespół stresu pourazowego
Krytyczni, wymagający i dysfunkcyjni rodzice
Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa
Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej
Komunikacja niewerbalna. Autoprezentacja, relacje, mowa ciała
Najwybitniejsze kobiety w psychologii XX wieku
Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie
I ŻYLI DŁUGO I SZCZĘŚLIWIE. Jak zbudować związek idealny?
Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright 2001/2024 Psychotekst.pl