Niniejsza książka stara się odpowiedzieć na pytanie, jak żyć, aby być szczęśliwym. Czytelnik dowiaduje się nie tylko, jak udzielić pomocy samemu sobie w trudnych chwilach życia, ale również jak pomóc innym w podejmowaniu właściwych działań i osiągnięciu szczęścia. Zdaniem autorki kluczem do zrozumienia człowieka znajdującego się w sytuacji problemowej jest poznanie świata jego życia, czyli całości możliwych horyzontów doświadczenia, a także dotarcie do jego indywidualnego świata znaczeń. Książka zawiera poglądy słynnych psychologów, pedagogów i filozofów na temat wspomagania rozwoju oraz liczne przykłady sytuacji, w których pomoc wspomagającego okazała się skuteczna i doprowadziła do rozwiązania problemu, uratowała przed depresją bądź rozpadem małżeństwa. Jest adresowana przede wszystkim do psychologów i studentów psychologii, specjalistów z dziedziny nauk społecznych i medycznych, a także do osób niezwiązanych zawodowo z pomaganiem, które interesują się zagadnieniami z zakresu psychologii lub pedagogiki.
Spis treści
Wprowadzenie - refleksje nad wspomaganiem rozwoju
Rozdział I
Ramy teoretyczne psychologii wspomagania rozwoju
1. Przedmiot psychologii wspomagania rozwoju
2. Uwikłania semantyczne pojęcia "wspomaganie rozwoju"
3. Uzasadnienie podejścia humanistycznego.
4. Tendencje w pojmowaniu rozwoju a jego wspomaganie.
5. Główne tezy
Podsumowanie
Rozdział II
Świat życia człowieka
1. Działalność człowieka w świecie.
2. Wartości w życiu społecznym.
3. Różnice w postrzeganiu świata.
4. Czas jako wymiar życia społecznego
5. Technologie informatyczne w świecie życia człowieka
6. Krytyka współczesnego świata
Podsumowanie
Rozdział III
Model wspomagania rozwoju
1. Ukierunkowanie oddziaływań
2. Koncepcja życia
2.1. Podejście przyrodnicze
2.2. Podejście humanistyczne
3. Relacyjność świata a koncepcja życia
4. Podsystemy koncepcji życia
4.1. Wiedza o życiu.
4.2. Wartości – kierunki drogi życiowej.
4.3. Cele życiowe.
4.4. Programy realizacji celów.
4.5. Stosunek do siebie .
4.6. Stosunek do innych
4.7. Kontrola moralna .
4.8. Perspektywa czasu .
4.9. Heurystyki globalnego osądu życia
5. Wspomaganie rozwoju a koncepcja życia
5.1. Model współzależności
5.2. Sprawdzanie modelu.
6. Model wspomagania a osobowość
Podsumowanie
Rozdział IV
Problem życiowy – człowiek żyjący problemami życia
1. Problem życiowy, jego źródła i znaczenie.
2. Kontinuum dobro – zło i problemy życiowe
3. Rodzaje problemów.
4. Symptom.
Rozdział V
Rozwiązywanie problemów
1. Poznanie i rozumienie
1.1. Poznanie wyjaśniające i interpretacyjne
1.2. Hermeneutyczne aspekty dyskursu
1.3. Fazy procesu heurystycznego w rozwiązywaniu problemu
1.4. Wątpliwości.
2. Przykład rozwiązywania problemów.
3. Problemy wychowawcze – zrozumieć świat życia dziecka
4. Rozwiązywalność problemów
5. Wartość nadziei
Podsumowanie
Rozdział VI Jak pomóc samemu sobie, czyli "ze stoickim spokojem"
1. Wprowadzenie.
2. Marek Aureliusz – zrozumieć świat życia sprzed dwóch tysięcy lat
2.1. Znane fakty historyczne.
2.2. Osoby znaczące i wpływy edukacyjne
2.3. Koncepcja życia – wybrane myśli
2.3.1. Wartości i cele, czyli w zgodzie z naturą
2.3.2. Stosunek do siebie – siła charakteru i potęga woli
2.3.3. Stosunek do innych – zrodziliśmy się po to, by pomagać sobie
wzajemnie.
2.3.4.Perspektywa czasu, czyli życie to chwilka
2.3.5.Globalny osąd życia
2.4. Rozmyślania a upływ czasu – kilka uwag końcowych.
Bibliografia
Słownik ważniejszych terminów
Jak wyzwolić się spod wpływu niedojrzałych emocjonalnie rodziców
Dziewczyno, przestań ciągle przepraszać!
Sex edukacja
O dojrzewaniu, relacjach i świadomej zgodzie
Złożony zespół stresu pourazowego
Krytyczni, wymagający i dysfunkcyjni rodzice
Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa
Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej
Komunikacja niewerbalna. Autoprezentacja, relacje, mowa ciała
Najwybitniejsze kobiety w psychologii XX wieku
Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie
I ŻYLI DŁUGO I SZCZĘŚLIWIE. Jak zbudować związek idealny?
Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright 2001/2024 Psychotekst.pl