IT-SELF Małgorzata Osipczuk, www.it-self.pl, www.terapia-par-wroclaw.com
Forum Reklama Kontakt

Portal Pomocy Psychologicznej

Poniedziałek 29 listopada 2021

Szukaj w artykułach

Wszystkie artykuły...

Artykuły

Znaczenie budzika dla negocjatora

Autor: Aleksandra Antoniuk

Źródło: www.psychotekst.pl

Jak nazywa się człowiek, który codziennie rano wyłącza budzik, przez 15 minut walczy ze sobą, po czym wstaje z łóżka?
Odpowiedź brzmi: NEGOCJATOR

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że poranne "jeszcze pięć minut..." jest początkiem jak najprawdziwszych negocjacji. I nie chodzi o to, że obie strony upieraja się przy swoim: budzik dzwoni, a my nadal leżymy. Ale taka sytuacja nie może trwać w nieskończoność.

Bo w negocjacjach impas to przegrana.

Negocjacje, to sposób, dzięki któremu co najmniej dwie osoby uzyskują możliwie korzystne rozwiązania częściowego konfliktu interesów, jaki je dzieli. Każda ze stron, różniących się między innymi potrzebami, motywami czy przekonaniami, stara się dojść do porozumienia w istotnych kwestiach. A zatem w efektywnych negocjacjach nie ma przegranych, obie strony uzyskują coś dla siebie.

Negocjacje dotyczą relacji międzyludzkich, gdy celem jest przekazanie czegoś komuś lub uzyskanie czegoś od kogoś czyli WYMIANA. Polegają również na PRZEKONYWANIU czyli wpływaniu na kogoś za pomocą różnych środków. Dodatkowo negocjacje mogą przyjąć formę autonegocjacji czyli codziennych, wewnętrznych rozważań człowieka podczas podejmowania DECYZJI.

Warto zastanowić się nad tym, czy ty sam jesteś typem negocjatora. Przeanalizuj w jakich sytuacjach najczęściej negocjujesz, np. robiąc zakupy, pracując, wybierając formę spędzania wolnego czasu czy czekając w kolejce do łazienki. Z jakimi osobami - czy są to rodzice, znajomi, partner życiowy, a może ja sam, szef lub sprzedawczyni w sklepie? Czy osiągasz to, czego pragniesz - a może rezygnujesz albo przystajesz na propozycję, która Cię nie zadowala? Jeżeli nie udaje Ci się niczego uzyskać od siebie i innych pamiętaj, że nikt nie rodzi się negocjatorem. Jest to umiejętność jak każda inna i można ją doskonalić poprzez systematyczne ćwiczenia.

Przygotowując się do negocjacji powinieneś określić cel i strategię postępowania.

- Zastanów się co chcesz osiągnąć? Warto, abyś określił dwa cele: idealny i minimalny. Pierwszy to szczyt Twoich oczekiwań. Poprzeczka powinna być w miarę wysoka, by można ją było nieco opuścić. Ten drugi cel to granica Twoich żądań, których spełnienie da Ci jeszcze satysfakcję z uzyskanego wyniku.

- Obranie właściwej strategii jest nieco trudniejsze od ustalenia celów, gdyż zależy również od drugiej strony. Jeżeli zależy Ci na tym, aby wszyscy byli zadowoleni, jesteś gotowy na kompromis i masz zaufanie do drugiej strony to najlepsze efekty przyniesie WSPÓŁPRACA. Przeciwieństwem współpracy jest KONFRONTACJA, gdzie obie strony kierują się dewizą "jeśli ty ich nie przechytrzysz, oni przechytrzą ciebie". Typowa dla niej jest gotowość do walki i nieufność, a celem jest zwycięstwo. Obie strony domagają się ustępstw i nie wahają się przed stosowaniem gróźb. Strategię tę stosuj zwłaszcza w momencie, gdy stawka jest zbyt wysoka, aby ryzykować inną postawę. Ostatnim sposobem negocjacji jest STRATEGIA ANALITYCZNA, gdzie obie strony wspólnie rozwiązują problem oraz kierują się rozumem i obiektywnymi kryteriami przy podejmowaniu decyzji. Niestety, możliwa do zastosowania jest jedynie w sprawach, które nie wzbudzają tak silnych emocji jak wartości i przekonania.

Jak te wiadomości wykorzystać we własnym życiu? Podaję propozycję: kiedy rano zadzwoni budzik Twoim celem idealnym będzie natychmiastowe poderwanie się z łóżka, a minimalnym - po 5 minutach. Natomiast pożądaną strategią negocjacji w tych warunkacach jest tylko i wyłącznie współpraca.

Źródło: www.psychotekst.pl

(publikacja: 2003-10-12)

<< powrót

Wszystkie artykuły...

Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright 2001/2021 Psychotekst.pl