Psychologowie mówią o czterech poziomach komunikacji:
Na każdym z nich możemy komunikować się werbalnie, to znaczy przy pomocy języka i niewerbalnie czyli przy pomocy gestów, mimiki, postawy ciała, fizycznej odległości wobec rozmówcy.
Ponieważ mamy dzisiaj przyjrzeć się zagadnieniu skutecznego komunikowania się z dziećmi, skupimy się na poziomie interpersonalnym czyli tym, w którym zależy nam na przekazaniu często ważnych dla nas spraw drugiej osobie lub kilku osobom. Nie zależy nam na wyrzucaniu komunikatów w bliżej nieokreśloną przestrzeń lecz na nawiązaniu kontaktu z konkretną osobą. To podstawowe zagadnienie kiedy zajmujemy się komunikacją.
Znając już swoje intencje i określając wiadomość posługujemy się określonym kodem by móc ją przekazać odbiorcy. Kodowanie to najczęściej ubieranie wiadomości w słowa. Przekładanie tego, co pojawiło się w nas na formę zrozumiałą dla innych. Następnie te słowa wypowiadamy wysyłając sygnał do odbiorcy, który go odbiera. W tym momencie komunikacja zaczyna dziać się rzeczywiście pomiędzy osobami. Osoba, do której mówimy odbiera nasz komunikat, odkodowuje go i dokonuje interpretacji.
Można to pokazać schematycznie w taki sposób:
kodowanie | przekaz | |||||
INTENCJE | ---------- | WIADOMO¦Ć | ---------- | SYGNAŁ | ---------- | ODBIÓR |
odkodowanie | ||||||
---------- | ODTWORZENIE | ---------- | INTERPRETACJA |
Podkreślmy raz jeszcze, istotą komunikacji interpersonalnej jest obecność nadawcy i odbiorcy przekazywanej wiadomości. Na drodze od nadawcy do odbiorcy może pojawić się wiele zakłóceń, stąd tak ważne jest by ten pierwszy znał i rozumiał swoje intencje, by umiał przełożyć je na zrozumiale zakodowaną wiadomość a ten drugi był w stanie wiadomość odebrać, odkodować i zinterpretować. Nie należy zapominać o przekazie niewerbalnym, który powinien być maksymalnie dostosowany do tego, co mówimy. To JAK mówimy, jakich gestów używamy, w jakiej odległości stoimy czy siedzimy, jakiego tonu głosu używamy ma niebagatelne znaczenie.
Skuteczna komunikacja to taka, w której interpretacja odbiorcy jest zbieżna z intencją nadawcy. Skuteczna komunikacja jest sztuką, której można i trzeba się uczyć. Oszczędzi nam to wielu nieporozumień, konfliktów, przykrości, poczucia bycia niezrozumianym. Wzmocni pewność siebie w kontaktach z innymi. Pytanie tylko jak to zrobić? Od czego zacząć? Tych kilka wskazówek powinno być pomocnych:
To są najbardziej podstawowe zasady, nie wejdą w nawyk od razu, ale jak wiadomo - trening czyni mistrza. Jeżeli nie zaczniemy od razu to możemy nie zacząć nigdy.
Chciałabym na koniec zwrócić uwagę, że umiejętne komunikowanie się, zwłaszcza wobec dzieci powoduje, że one naturalnie się uczą przyjmując to jaki przykład dają im rodzice. Jest ogromna szansa, że zadziała sprzężenie zwrotne i nasze dzieci odwzajemnią się tym samym co sprawi, że relacje się pogłębią, staną się bardziej autentyczne i przepełnione zaufaniem.
Jak wyzwolić się spod wpływu niedojrzałych emocjonalnie rodziców
Dziewczyno, przestań ciągle przepraszać!
Sex edukacja
O dojrzewaniu, relacjach i świadomej zgodzie
Złożony zespół stresu pourazowego
Krytyczni, wymagający i dysfunkcyjni rodzice
Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa
Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej
Komunikacja niewerbalna. Autoprezentacja, relacje, mowa ciała
Najwybitniejsze kobiety w psychologii XX wieku
Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie
I ŻYLI DŁUGO I SZCZĘŚLIWIE. Jak zbudować związek idealny?
Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright 2001/2024 Psychotekst.pl